Mijn laatste internetbeurt in Ghana? - Reisverslag uit Accra, Ghana van Tineke - WaarBenJij.nu Mijn laatste internetbeurt in Ghana? - Reisverslag uit Accra, Ghana van Tineke - WaarBenJij.nu

Mijn laatste internetbeurt in Ghana?

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

07 Maart 2007 | Ghana, Accra

Gisteren was het 50 jaar Ghana !! Groot feest dachten we. Na het uren marcheren van de scholen viel er niet veel meer te beleven. Ik had nog wat wijn over van mijn verjaardagsfeestje dus dacht ik waarom nodig ik de leerkrachten niet uit om eens een glaasje te komen drinken. En ja, er is een leerkracht op mijn uitnodiging ingegaan. Was gezellig. Ik ga sommige leerkrachten toch missen hoor. Ze hebben mij hier zeer goed opgevangen en ik lach heel wat met hen af. Dit geld jammer genoeg alleen voor de school van Fesi. En dat is niet omdat de andere niet sociaal zijn ofzo maar gewoon omdat ik nog maar zeer weinig dagen in Agbenoxoe heb gestaan.

Vrijdag ben ik met de drie dames op leeftijd ( ze zijn nog niet oud, want dat ben je pas als je op pensioen gaat) naar de pottery geweest. Die mensen waren weer zeer blij ons te zien. Ze hebben weer goed verdiend aan ons. Nadien ben ik op de markt nog wat spullen gaan kopen voor mijn materialenkoffer. Want ik mag dat niet uit het oog verliezen. Vandaag ga ik daarvoor de markt van Ho nog overvallen en dan heb ik normaal gezien alles.
En dan in de namiddag ben ik naar het weeshuis gegaan. Ze gingen er het wippaardje in de grond zetten en we wilde wel helpen. We namen nog wat speelgoed en kleurtjes mee. De kinderen vonden dit hilarisch. Op dat moment was er nog een vriendin van hen op bezoek, zij had een baby van één week oud. En natuurlijk hebben we het kleine baby’tje even kunnen vast nemen. Zelf zitten zij met 38 kinderen tussen de 6 maand en 18 jaar. De baby van 6 maand trekt echt op een klein aapje. Ze hangt bij iedereen en iedereen is ook zeer vriendelijk voor haar. Het valt echt op dat deze kinderen voor elkaar zorgen.

Zaterdag ben ik naar Ho geweest voor mijn haren. Maar dat wisten jullie al. Mijn papa heeft het uiteindelijk op internet geplaatst want mijn mama was het paswoord vergeten. Dus allerliefste papa, dank je wel.

Zondag gingen we nog eens een keertje naar de kerk, zo gingen we dan één keer in de maand. Deze keer was het wel de fijnste keer. Het was terug in de kerk van Fesi en het fijne was nu dat de mensen je kennen en jij kent de mensen het geeft dus een veel vertrouwdere sfeer.
Nu blijkt na gisteren dat het niet onze laatste keer zou zijn want het blijkt zondag Children day in de kerk te zijn. En dan moeten alle leerkrachten aanwezig zijn. Dus zullen we nog maar eens een keertje naar de kerk gaan.

Maandag hadden we in eerste instantie gepland om naar school te gaan, maar Agbenoxoe liet weten dat we niet hoefde te komen. De kinderen gingen eerst oefenen op het marcheren en dan mochten ze naar huis gaan om hun kleren te gaan strijken. Van deze gelegenheid maakte de andere dan gebruik om eens te gaan vissen. Ik had voor mezelf besloten dat ik niet meeging. Ik had al eens in een kano gezeten en ik vind vis niet aangenaam ruiken. Dus ik zag het nut er niet van in. Ik ben dan lekker gezellig aan het huis gebleven. Ik wilde naar de winkel en naar het weeshuis, … . Maar Adam ( onze goede internet man, die in mei een weeshuis opent) stond er plots. Hij wilde een babbeltje komen doen. Hij wilde weten wat vrijwilligers verwachten als ze komen en zoveel meer. Het was een zeer interessant gesprek en ik ben er zeker van de kinderen die in zijn weeshuis terecht komen gaan het zeer goed krijgen.

Gisteren was het dan feest, Christine en ik gingen in onze mooie gouden blinkende teacher dress mee marcheren met de kinderen van Fesi. We hadden dit enkele keren mee mogen oefenen. En nu mochten we ons bewijzen. We kregen luid applaus en iedereen vond dat we het prachtig deden. En neem het van mij aan, wij kunnen het echt niet zoals zij het doen. Het ritme dat deze mensen hebben is gewoon fantastisch. Na één toertje met de kleuters en één toertje met class 6 mochten we terug in de schaduw gaan zitten en genieten van het spektakel. Alle scholen hadden echt hun best gedaan, en ik werd alleen nog maar een beetje jaloerser op hun fantastische souplesse en ritmegevoel.

Dit was het dan weer, nog een dikke zoen
Jullie verslaggeefster

Tineke

Leuke weetjes:
- Ik ga genieten van kleren in een kast te vinden
- Heb nog nooit zolang geen tv gezien
- Heb nog nooit zoveel boeken gelezen
- Mijne valse haren gaan hun best doen om in de blijven tot België maar het zou kunnen dat ze het gaan begeven
- Veel afgevallen ben ik niet, het eten was hier echt een groot feest
- De laatste twee weken zijn gestart …

  • 07 Maart 2007 - 10:45

    Bie:

    Hee Tineke,
    Het was in ieder geval heel leuk om jou te volgen via de weblog... Veel plezier nog tijdens je laatste weken en tot in België!
    xxx

  • 07 Maart 2007 - 15:28

    Katleen:

    Hey tinne ik vond het fijn dat je steeds iets leit horen van jou, ik hoop dat de laatste 2 weken nog super meevallen en tot snel

  • 07 Maart 2007 - 23:43

    Gie :

    niet te geloven dat de tijd zo snel voorbij gaat. Heerlijk om te lezen dat je het zo leuk hebt. Nog veel groetjes en tot snel

  • 08 Maart 2007 - 20:32

    Anke:

    Nog veel plezier in je laatste weken en tot in België!

  • 14 Maart 2007 - 10:19

    Iveke:

    Hey Meid,
    Maak er nog twee fantastische weekjes van! Ben blij da jet zo leuk hebt daar! :-)
    XXX

  • 23 Maart 2007 - 14:28

    Hanne:

    IK HEB ZE AL TERUG GEZIEN!!!! JIPPIE!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Actief sinds 27 Aug. 2006
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 18693

Voorgaande reizen:

01 Januari 2007 - 22 Maart 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: